Driver Teksi Kenapa Masih Sombong?

loading...

Pertama sekali aku nak ucapkan terima kasih kepada admin sekiranya luahan aku ni disiarkan.

DRIVER TEKSI KENAPA MASIH SOMBONG? tajuk tu sebenarnya persoalan aku untuk pemandu-pemandu teksi di kawasan Kuala Lumpur. Yang dari kawan sekitar dan luar KL pon aku rasa perlu untuk baca ni.

Baiklah, mari aku mulakan cerita tentang kenapa persoalan ni boleh muncul dalam benak pemikiran aku. Pertama sekali, aku seorang manusia yang bekerja di kawasan Kuala Lumpur dan aku jugak tak mempunyai lesen kenderaan mahupun kereta atau motor. Jadi, kehidupan aku untuk kemana-mana memang sepenuhnya akan menggunakan ‘public transport’. Tapi benda tu langsung tak membebankan hidup aku. Sebab aku selalu rasa aku independent dan oke je sebab aku memang asal KL. Walaupun kadang-kadang kene tahan bau yang tak best. (paham-paham la bau ape tu).

Nak dijadikan cerita, aku ni selalu akan ke tempat kerja hampir setiap hari menggunakan teksi. Tapi bagi aku, tu oke je..sebab bas yang ade kt kawasan aku tu, setiap sejam sekali. Jangan tanya kenapa bas tempat aku sejam sekali. Aku pon tak tau kenapa. Tapi aku rilek je sebab ade teksi beratur kat stesen bas tu. Tetapi dalam banyak-banyak hari yang aku naik teksi, ade beberapa je yang aku nampak sangat efisien dengan kerjaya teksi ni. Selebihnya hmmmm.. ( Aku bercakap berdasarkan kekerapan aku naik teksi)
Sebelum aku huraikan lebih lanjut, korang mesti akan cakap, kenapa tak naik uber atau grab? hahah!! Ya anda betul, aku juga pengguna uber dan grab yang tegar. Tapi selepas jam 8pm. Sebabnye mudah untuk pickup aku depan ofis berbanding aku tunggu kat bustop yang macam rumah hantu. Takde Lampu dan agak sunyi untuk seorang manusia berdiri dalam kegelapan macam tu. ( untuk isu bustop yang gelap ni, aku tak pasti nak utarakan perkara ni kepada mana pihak, sebab aku seorang pengadu tegar. LOL) Jadi nak salahkan siape ye? So let it be..

Ok, dekat atas tadi aku ade cakap yang beberapa kerat je pemandu teksi ni efisien kan, dan selebihnye macam krik krik..OK, sebelum berlaku salah faham dekat persatuan teksi seMalaysia, aku cakap macam ni, sebab aku sangatlah kerap naik teksi. Jadi dengan keadaan ni dah cukup untuk aku membuat statistik dan kesimpulan. Cewahhh..
Tapi aku faham…manusia ni mana boleh ditegur, kang melenting kan..tapi geng teksi kena la faham..Kalau bukan aku sebagai wakil manusia pengguna public transport cakap macam ni, sape lagi nak cakap..walaupun aku pernah je nampak orang luahkan macam-macam perangai buruk pemandu teksi .(walaupun tak semua)

Antara perangai buruk yang aku selalu dapat ialah, bila pemandu teksi ni bawak slow namatiii.. weiii kat depan tu punyalah luas pemandangan daripada kenderaan, die punye slow rase nak bagi penampo..last last die nampak traffic light die lagi slow, nak tunggu merah kan….so, nanti, meter die bertambahlah…waktu tu aku mampu beristighfar je..sebab aku tak faham. macam ni ke cara die cari rezeki? dengan megambil kesempatan? Ok, sebelum tu jangan cakap, aku takde duit nak bayar ye, aku adalah sejenis manusia bekerja dan mempunyai sistem kewangan stabil. tapi bagi aku, kite kene jugak berhemah kan.. Dan kalau kau yang baca ni duduk dengan aku dalam teksi tu, kau pon akan rasa die sedang ambil kesempatan. Aku percaya ramai pernah terkena kes teksi bawak slow..Dan ade jugak jenis pemandu ikut jalan jauh. Ewah..ewah…aku ni, celah mana aku xtau jalan, die punye pusingan ke satu tempat tu, macam boleh sampai Ipoh kemain jauh plak. Aku bersuara oke, bukan diam je.aku akan terus sound je driver tu, kalau tetibe ikut celah mane tah. semua tu, gara-gara nak biar meter naik. geramnye aku rasa sebagai seorang manusia.
haa..mesti ada yang cakap, die ikut jauh nak elak jem, alah..kalau jem pon meter naik gak kannn.. Tapi kebanyakan pemandu teksi ni, tak nak pegi ke tempat yang aku request nak pegi tu, katanya jem. ohemgeeee… kalau macam tu nak suruh aku naik kapal terbang ke?

FYI, aku mintak pemandu hantar tempat dekat,die taknak hantar. katanya dekat sangat. Alasan ni paling aku tak boleh terima Sebab dekat pon RM10.00 jugak melayang tau, tapi jujur aku tak kesah, janji sampai ke destinasi. Habis tu, kau kau nak pegi jauh, katanya jem, hantar dekat, katanya tak berbaloi..
WOIIIIII pemandu teksi, korang nak ape sebenarnya ?? (nampak tak aku marah??) ye memang aku marah dan geram. Secara jujur la wei,..untuk aku dapatkan gaji aku sekarang berbanding keje dulu, sikit demi sikit aku terima. orang bayar ciput aku terima, sebabnye itu adalah rezeki. Kenapa orang seperti pemandu teksi tak boleh fikir yang pelanggan macam manusia seperti kami ni, dihantar untuk berkongsi serba sedikit rezeki kepada korang semua??? kenapa tak boleh fikir ?? Kalau kau pemandu teksi sibuk nak dapat segedebuk wang . contohnye nak pau pelancong asing kau dah salah. Salah macam mana aku tak tahu. Tapi tuhan lebih tahu.

Ada pulak tu, yang aku naik, siap bawak bini kat sebelah hoiiii…motif sangat si isteri follow ni? musykil aku sebagai penumpang. Aku nak tengok muka pakcik teksi pon kadang tak sempat hoii..hahaha.
Sebenarnye panjang lagi nukilan aku nak cerita tentang segelintir pemandu teksi. Baik pemandu lelaki dan perempuan dan dua alam pon ade.hahah..Tapi kebanyakannya negatif untuk aku beri kepada pemandu teksi Kuala Lumpur. Dan terima kasih atas kewujudan Grab dan Uber. Aku percaya teksi dalam 3 tahun akan datang walaupun diberi kemajuan dan peningkatan sistem, tapi kalau masih ada sikap negatif dan sombongnya mereka ini, anda tidak akan kemana-kemana. walaupun anda buat kempen boikot Uber dan Grab dekat tengah Highway sekalipon, aku sebagai manusia tetap akan pandang negatif sekiranya perkara yang aku cerita kat atas tadi tu, kau tak ubah. Dan buat pemandu muslim, buatlah kerja kerana ibadah. Bukan kerana nak ambil kesempatan. InsyaAllah aku sebagai manusia dan juga orang lain akan kongsi rezeki kami dengan anda walaupun sedikit.

Secebis cerita dari manusia

– seorang manusia

Hantar confession anda di sini -> www.iiumc.com/submit

Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

LIKE,SHARE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close