Lekeh Ke Bawa Motor?

loading...

Aku Kim Bok Joo. Haha siapa layan korea mesti tahu. Yes. Aku la perempuan yang bawak motor dalam tajuk tu.

Aku beli motor second hand cash masa aku tengah belajar lagi. Aku kerja part time, duit gaji yang aku dapat tu ngam2 buat aku beli motor. Aku tak suka berhutang. Aku fikir kenderaan tu satu keperluan, bukan kehendak. Dengan aku yang masih bujang, gaji aku bulan2 boleh simpan lebih RM1000. No no no, jangan cakap aku berjimat okay. Aku makan 3x sehari, aku bagi mak bapak aku, tengok wayang, shopping, menjamu selera di kafe2 acah2 hipster, dan macam2 lagi aku buat.

Aku masih pakai motor second hand tu. Nak ikutkan, aku lebih dari mampu nak ambik sebijik kereta. Tapi aku tak ambik. Sebab aku aim nak beli rumah dulu. Tak payah nak kata aku muda lagi berangan tinggi sangat tunggu kahwin la baru beli rumah. Hey, suka hati aku la duit aku bukan duit engko. Kalau engko aim beli kereta dulu, tunggu kahwin baru beli rumah, aku lain. Aku nak beli rumah dulu, tunggu kahwin baru aku beli kereta sebab nak bawak anak2 nanti. Engko ada problem?

Yang aku kecewa, masyarakat kita zaman sekarang ni lebih pandang harta hutang tu nak tentukan kejayaan seseorang. Kalau orang tak pakai kereta, ada motor je, buruk pulak tu, dikatanya lekeh, low standard, takde masa depan, takde class.

Aku ni dah puas kena perli dengan member kerja. Lagi2 kalau masa tu hujan. “Tu la, sape suruh tak beli kereta.” “Lain kali pakai la kereta.” “Ko gi kerja naik motor ke? Eee tak takut eksiden ke?” “Ko tu perempuan, dah la pakai baju kurung, bawak2 la beli kereta sebijik.”

Weh, pakai motor ke pakai kereta ke, itu hak masing2. Tak payah engko nak tentukan dia kena pakai apa. Yang engko susah hati sangat tengok dia naik motor, engko ke nak tolong bayarkan kereta dia masalahnya?

Sejujurnya, aku takde masalah langsung pakai motor gi mana2. Nak cilok pun senang. Tapi sejak kebelakangan ni confident level aku jatuh merudum disebabkan makhluk2 ni. Kadang aku tunggu diorang balik, baru aku balik. Malu. Bukan sebab aku pakai motor, tapi sebab mata2 diorang yang tengok aku tu. Macam lekeh sangat la perempuan pakai motor.

Lagi satu, bukan sebab pakai motor tu engko eksiden. Berapa banyak orang pakai kereta dah innalillah. Haihhhhh la perangai.

Kesimpulannya, tak semua orang perlukan kereta pada masa yang sama. Ada orang lebih perlukan kereta dari harta lain. Mungkin atas faktor kena keluar jumpa client, kena loading barang2 niaga, nak bawak mak bapak, dan lain2. Tapi jangan ingat semua orang perlukan kereta bila dah kerja. Macam aku. Aku belum lagi perlukan kereta sekarang. Bila aku dah kena pakai nanti, aku pakai lah. Tak payah nak tolong risau. Aku takde masalah pun.

– Kim Bok Joo

Hantar confession anda di sini -> www.iiumc.com/submit

Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

LIKE,SHARE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close