Ramadhan

loading...

ASSSALAMUALAIKUM WBT .

Terima kasih admin sebab siarkan confession saya.

Saya seorang pelajar di utara tanah air. Saya dulu pelajar sekolah aliran biasa , bukan sekolah beraliran agama dan sekarang saya berada dalam bidang bukan agama juga.

Masa saya sekolah dulu, saya baca quran. Tapi baca saja-saja. Tak tengok makna apa pon. Belajar mengaji pon dengan makcik-makcik kat kampung. Tok guru saya dua orang. yang sorang ajar saya muqaddam… satu ayat seminggu baru tok guru alih ke ayat lain.
(yang ni nangis , sbb nak habis lambat sangat). Then , mak tukar tok guru, bawak ke rumah. Mak , ayah , dan nenek saya pon mengaji sekali dengan dia. Alhamdulillah…. masing- masing betulkan bacaan, bukan tak reti terus.

Tapi apa yang saya sedih sekarang, masa kecil mak ayah bagi belajar al-quran, ajar solat, ajar puasa. Tapi apa yang saya nampak, adik beradik ada yang tak solat langsung . Bila ditegur tak dengar, dan respond yang dibalas langsung tak positive, tapi selamba badak je . kadang saya terpikir , esok Allah campak dalam neraka, boleh selamba badak macam tu jugak ke…. haish laa. Tak tahu dah nak tegur cemana.

Itu baru bab solat, belum bab mengaji quran lagi. Kalau dah tak solat, celah mana nak mengaji?

Tiba-tiba saya teringat masa sekolah dulu. Ada satu masa tu… ustazah ajar satu baris ayat bahasa arab… saya dan yang lain-lain tak tahu tu ayat apa.
Ustazah cakap, “awak semua ni tak baca quran ke? ke baca je.. tapi tak tadabbur. Awak semua tak tahu ke ni surah apa? Tak tahu ke maksud dia apa?”

Saya time tu rasa zapppp .
Yela , baru terpikir …… Aku baca je quran selama ni, tapi tak baca pom makna ayat yang dibaca, yela bukan faham bahasa arab pon. So. baca lah terjemahan bahasa melayu.

Since that day, saya cuba baca quran berserta terjemahannya sekali . Btw kena istiqamahlah kan and jangan skip… sebab nanti ada juzuk yang tak baca pula. Satu lagi nak pesan, baca buka dengan tafsir ayat ikut kefahaman sendiri. kalau tk faham cari, tanya, dan gali ilmu dengan orang yang arif.

Btw, surah yang ustazah ajar masa kelas tu adalah surah yusuf. Once saya baca terjemahan , masa tu saya dah umur 15 macam tu dan surah yang saya start baca trjemahn tu adalah surah yusof. Can you imagine she is 15 years old person ,and baru start nak baca quran dan terjemahan , selama ni dia bacaaaa jee and without knowing the meaning of the quran. Sedangkan orang lain dah hafal quran usia 12 tahun dan ada yang dah 30 juzuk.

Sebenarnya tujuan saya tulis ini adalah untuk PERINGATAN UNTUK DIRI SENDIRI.. dan semua yang mwncari-mencari kekosongan dalam diri.

Sekarang ni dah bulan syaaban dan tinggal berapa hari je lagi untuk kita semua berjumpa ramadahan JADI kita kena bersedia, even kau nak gi daing pon kau siap kemain lawo . ni nak ramadhan, siap-siap sedia lah jugak ye dok?

Kita solat, kita baca al-fatihah untuk setiap rakaat dalam solat, tapi faham ke al-fatihah?
Kita solat , kita baca bacaan dalam rukuk, sujud, tahiyat awal, tahiyat akhir, ….kita faham ke semua bacaan tu?
Atau kita ni hanya burung yang diajar untuk ajuk sahaja…..
Atau kita ni hanya tongang tonggek je solat…..

Mari kawan-kawan, akak ,abang, pakcik, makcik, kita hafal maksud, kita fahamkan bacaan dalam solat kita.
banyakkan tahajud, solat dhuha, solat taubat , dan berpuasa.

Since dah faham maksud dalam solat, in shaa allah solat jadi kusyuk… jadi seronok dan ada ruh dalam solat yang kita tunaikan. tidak lah menonong aja solat dan tidaklah kita rasa terbeban dengan anggap solat tu sebagai bebanan.

Tolong doakan orang terdekat dengan saya menjadi orang yang beriman, dan sentiasa dijalan yang lurus. Doakan yang tak solat segera menunaikan solat, yang sambil lewa menjadi tekun , yang rindukan syurga menjadi pemilik syurga. Dan doakan semoga kita semua bersatu bersama-sama keluarga dalam syurga kelak.

I actually thinking THAT what im doing right now by writing this essay is just nonsense .

– scopica

Hantar confession anda di sini -> www.iiumc.com/submit

Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

LIKE,SHARE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close