Penat Buat Baik?

loading...

Hi semua.

Nak mulakan cerita.. Aku ni bukanlah seorang yang baik sangat, tapi aku memang suka tolong orang. Sebab dalam keluarga aku, ayah dan mak aku memang suka sangat sedekah/belanja orang lain dan macam macam lagi lah benda benda yang baik, termasuklah keluarga besar kami, sepupu sepapat pakcik makcik semuanya ayah dan ibu suka buat baik pada mereka. Belanja pergi jalan-jalan lah, makanlah dan banyak lagi. Sampai satu tahap, aku fikir, ibu bapa aku ni tak rasa diperbodohkan ke bila asyik tolong orang-orang ni, tapi dorang jarang balas balik kebaikan ni? (Bukan semua jahat, ada yang masih ingat jasa/dan balas dengan cara hormat ibu bapa saya).

Sekarang ni pulak, benda ni jadi kat diri aku. Aku berumur dalam lingkungan 20-an, aku suka sangat tolong kawan-kawan terutama yang suka tolong aku/ada masa aku susah dan senang. Tapi ada seorang kawan ni (A), aku rasa macam macam dah aku buat untuk dia, mula-mula tu rasa ikhlas tu memang ada, tapi lama-lama rasa macam dia makin naik lemak? Duit minyak kereta tak pernah nak hulur, belanja makan pun tak pernah, padahal aku dah bawa dia kehulur kehilir dengan kereta aku- bukan untuk berjalan saja, tapi ada juga untuk tolong selesaikan urusan dia. Memang aku tak harap dia bagi duit kat aku, sebab dia pun bukan berasal dari keluarga yang berada sangat- tapi yang penting mereka masih mampu.

Ada satu masa ni, kawan (B) aku ada offer nak tolong si A ni untuk sesuatu urusan, (padahal B ni yang rapat dengan aku dan tak pernah bercakap dengan A, dan kebetulan pada masa tu aku sendiri pun tak ada kenderaan, jadi si B ni pun kenalah tolong A sekali sebab kebetulan kami ada di tempat dan waktu yang sama). Sejujurnya, aku rasa malu sangat dengan si B ni, sebab benda yang di tolong untuk A tu sangat berat, dan aku tak rasa semua orang sanggup tolong macam tu. Dah selesai semua urusan tu, aku pun bagitahulah si A ni:

“Banyak tau si B ni tolong kau. Aku malu jugak sebenarnya. Nanti kau pandai-pandailah hulur duit minyak ke, belanja makan ke, or cakap terima kasih dan sbginya.” Aku bagitahu macam ni sebab aku tahu dia ni memang jenis yang tak diajar nak berterima kasih/balas kebaikan orang.

Tau tak apa si B ni jawab?

“Eh kalau si A ni betul ikhlas nak tolong aku, dia takkan minta benda-benda tu.”

Aku terus terdiam…. memang speechless habis masa tu. Memang lah dia tak minta, tapi kau takkan tak ada common sense/adab langsung weh bila orang dah tolong? Agaknya tulah yang dia fikir setiap kali aku tolong dia.

Tapi kan. Hari ni, Allah nak tegur aku agaknya. Sedang aku bawak kereta, ada ceramah kat radio. Bunyinya lebih kurang macam ni

“Hanya benda yang kita buat/tolong dengan ikhlas tanpa mengharapkan apa-apa balasan je yang akan dihitung oleh Allah, yang tak ikhlas tu takkan ditengok pun” (tolong betulkan kalau aku salah)

Aku sentap habis terdengar ni. Ibu bapa aku pun sering cakap “tolong orang biar ikhlas” “biar orang buat kita, jangan kita buat orang”.

Jadi rakan rakan semua yang selalu rasa kena “pijak”, harap apa yang aku tulis ni dapat sedarkan kita semua. Mungkin si A ni wujud dalam hidup aku sebagai dugaan/test untuk Allah uji keikhlasan dan kesabaran aku.

Teruskan berbuat baik. InsyaAllah, kat dunia ni mungkin orang tak balas, tapi akhirat nanti, ada yang menanti (: (meskipun macam tu, ingat, IKHLAS tapa mengharapkan apa apa balasan)

– Letih.

Hantar confession anda di sini -> www.iiumc.com/submit

Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

LIKE,SHARE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close