Perempuan dan PMS

loading...

Assalamualaikum,
Saya seorang pelajar perempuan di sebuah universiti.

Ceritanya, saya sedar dari zaman sekolah lagi sampai lah sekarang. Perempuan ni kalau dia tengah bad mood waktu period atau sebelum period, suka guna alasan pms.

Maksud aku di sini, contoh dia tgh ber pms lah kan, tengah study sama sama atau keluar makan sesama tapi dia bermasam muka je. Bila tanya jawab endah tak endah. Sikit2 nak marah orang, emo2 gitu. Pastu dah habis period dia, boleh pula minta maaf cakap sorry pms haritu ter emo pula. Eh? The cycle repeat every month.

Setiap orang perempuan ni simptom pms mereka lain2. Aku paling menyampah kalau encounter orang yg pms jenis marah2, bad mood ni. Sebab apa? Sebab dia effect orang sekeliling. Kita ni nak happy2 kau pula bermasam muka je sepanjang hari. Dah kenapa? Nak semua bagi attention kat kau ke? Bila kita tanya okay ke tak, buat muka rimas.

Aku ada juga kawan jenis waktu pms suka marah2 orang. Bukan marah biasa tau, ni dia marah ayat pedas2 yang menusuk jiwa. Time awal kenal tak tahu perangai dia macam tu. Jadi steess aku kena marah dengan dia tiba tiba dengan alasan bodoh. Senang cerita benda simple pun dia nak marah. Lepas beberapa hari kemudian, dia mesej ayat cliche tu. “Sorry pms hari tu emo sekejap, jgn marah ye. Love you muahh :)”

Eh? Jadi logik dia ni. Waktu dia tengah pms semua tu, dia boleh suka hati marah2 org. Pastu boleh minta maaf macam takda apa2 berlaku. Kau tahu tak words hurt? Kata2 ‘maaf’ dari kau tu tak boleh ubah ayat yang kau dah lemparkan tanpa berfikir tu.

Aku perempuan juga, faham lah perasaan tengah pms ni macam mana. Rasa nak marah semua orang je. Tapi aku elak kan dengan tak jumpa orang sangat. Setakat pergi kelas jumpa orang macam tu je. Kat rumah aku akan elakkan jumpa housemate sangat. Terperap dalam bilik lama2. Bukan anti sosial, cuma aku takut terlepas cakap, termarah orang ke apa.

Tolong lah hati hati ketika berkata kata. Jangan guna alasan kau tengah pms boleh marah2 orang sesuka hati. Ada jenis yang tak nak terima pendapat orang, dia sorang betul. Time dia pms menjadi2 perangai dia sorang betul tu.

Masing2 ada tanggungjawab, bukan kau seorang je yang tengah stress atas muka bumi ni ye.

Irony pula post saya ni marah2 orang pms yang suka marah orang. Disclaimer, saya bukan tengah pms ketika tulis ni.

– Meh

Hantar confession anda di sini -> www.iiumc.com/submit

Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

LIKE,SHARE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close