Makanan Halal

loading...

Assalam semua. Actually confessions ni generally untuk semua pengusaha, peniaga dan jugak buyer makanan dekat luar sana. Pernah tak korang as a buyer terfikir adakah makanan yang korang beli dan makan tu betul-betul dari sumber yang halal (bagi orang Islam). Aku pernah terfikir adakah pengusaha makanan ni betul-betul go through bahan-bahan yang diorang guna samaada halal atau tidak. Tak kisahlah makanan tu dalam bentuk heavy meals atau dessert sekalipun.

Bagi aku, sebagai orang Islam kita diwajibkan untuk mencari makanan dari sumber yang halal. “Mencari yang halal itu adalah wajib ke atas setiap orang Islam”. Tapi susah kita nak praktikkan benda ni kalau kita beli makanan dekat luar. Kalau restoran-restoran yang memang terpampang logo halal tu takpe. Ni kalau kita pergi gerai-gerai jarang sekali kita jumpa logo halal ni. Tapi kenapa kita makan jugak dekat gerai makcik/pakcik tu? Sebab kita yakin dia Islam dan makanan yang dia jual pun halal. Takkanlah kita nak tanya seller tu halal ke idok makanan yang dia jual. Confirm-confirm seller tu pandang kau dengan pandangan yang agak annoying. Mesti dalam pemikiran seller tu, “budak ni nak tanya aku halal/haram pulak makanan yang aku jual, kalau cerewet sangat pergilah makan dekat kedai lain”. For sure ramai seller yang akan terfikir macam ni.

So dekat sini aku nak ringkaskan sikit apa tanggungjawab kita tak kisahlah as a buyer/seller dalam berurusan dengan isu makanan ni.

1) Buyer

Cuba selidik dulu makanan yang korang nak beli tu. Kalau nak pergi mana-mana restoran atau just beli makanan yang take-away, pastikan diorang dapat pengiktirafan halal dari JAKIM. Sekarang banyak je restoran-restoran dekat mall yang tulis “no pork, no lard”. Tapi even diorang tak guna bahan-bahan dari binatang tu, korang boleh ke ensure yang utensil yang diorang guna takde campur dengan wine atau benda-benda haram yang lain. Kawan aku pernah tanya beberapa restoran yang agak “hipster” samaada restoran diorang tu ada pengiktirafan JAKIM atau tak. Dan most of them saying that “we are in progress to get halal certificate”. So dekat sini ianya terpulang pada buyer samaada nak makan atau tak dekat restoran tu. Penilaian terletak pada potential buyer tu sendiri. Kalau gerai-gerai makcik/pakcik tu aku tak boleh nak isu lebih-lebih sebab itupun depend individual tu sendiri. Tapi most of gerai makcik/pakcik ni jarang ada isu halal ni.

2) Seller (especially Muslims seller)

Makanan yang korang jual tu akan jadi darah daging buyer yang beli makanan kau. So bertanggungjawablah terhadap makanan yang korang jual. Pilihlah bahan-bahan yang halal sepertimana yang Islam dah ajar. Takut-takut bila ada bahan yang kau gunakan tu memang disahkan tak halal, kau pulak akan dipersoalkan dekat akhirat nanti. Buyer memang takkan persoalkan makanan kau tu halal atau tidak (lagi-lagi gerai/online seller) sebab diorang percaya dan yakin dengan apa yang korang masak. Kalau restoran-restoran besar takde masalah sangat sebab buyer boleh either cek online atau tanya direct dekat restoran tu whether they got that halal certificate or not. So jangan betray kepercayaan diorang dan guna bahan-bahan yang terlarang. Yang tau bahan apa yang digunakan dalam sesuatu masakan tu hanyalah korang sendiri sebagai seller. Jujurlah dalam apa yang korang guna untuk masak.

Mesti akan ada golongan yang akan cakap, “alah makan jelah, bukan mati pun makan benda tu”. Lagi-lagi bila orang lain yang belanja suatu makanan tu. Bagi aku bila berdepan isu macam tu, try tengok dulu ingredients yang digunakan atau tengok origin tempat makanan tu diproses. Kalau betul takde benda terlarang macam “lard, alcohol” or whatever yang terlarang, aku on je untuk makan. Tapi kalau dah terpaksa sangat makan sebab orang belanja makan dekat kedai yang kita taktau halal ke haram, it is better to choose something yang lebih pada ikan atau vegetarian food. Bukan apa kalau ambik daging tak kisahlah ayam or daging, kita tak sure samaada binatang tu disembelih dulu ke tidak.

Biar orang kata kita ni cerewet atau memilih bab makanan asalkan kita tau apa yang kita makan.

Wallahualam.

– Food Lover

Hantar confession anda di sini -> www.iiumc.com/submit

Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

LIKE,SHARE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close