Jangan Pandang Rendah Orang Kerja Retail

loading...

Hi hello, Assalamualaikum semua! First of all, thank to admin for sharing my thoughts (kalau di-published lah).

Aku dah baca post tentang ‘jangan pandang rendah pekerja kilang’. Yes, agree with dia. So please allow me to share my own experience.

Aku kerja retail (kedai pakaian) da hampir 3 tahun. Alhamdulillah rezki aku kerja dkt kedai baju ni berterusan. Sepanjang aku kerja, bermacam-macam pandangan and their reaction towards us (pekerja retail).

Oh ya, aku degree holder. Okay, meh aku share point point yang aku selalu hadapi.

1) Dik, kau ni kerja part time ke tetap kat sini? Betul ke dik xnk cari kerja yg lg stabil?
2) customer yang treat staff macam org takde duit and mcm staff ni bodoh contoh mcm baling2 duit
3) bila saudara mara tanya kau kerja kt kedai baju tu lg? Ohh keje lipt baju je ke…
4) bila member2 hanya pandang para doktor, engineer, accountant saja yang berjaya. As for me, no matter what kerja kau, tak kisah la kerja kau cikgu tadika ke, kerja kilang ke, guard ke, selagi halal and kau suka kerja tu, kau patut bangga dengan apa yg Allah pinjamkan.

Kenapa aku share point2 atas ni sebab mostly people will not think that contohnya pekerja kilang tu is very good job. No. Skrg ni mcm siapa yang ada pangkat doktor, engineer, accountant dan lain2 professional work dianggap berjaya.

my point is, hina sangat ke org kerja kedai baju/kilang/pakaian? Haha cant we just treat everyone th same? Yeah, maksudnya, tlg respect kerja orang lain. Diorg ada kerja halal kot. Better than jobless kan? Jangan igt gaji diorg sikit tau.

Jadinya, untuk siapa yang kerja kilang/retailing, im proud of you guys! Sebabnya korang kental hadap orang2 yang selalu pandang rendah dekat kau orang semua. Jangan rasa diri kau yu tak bagus, be confident. Dont bother what they’re saying, and never let them pull you backwards. Keep moving forward!

Akak tukang lipat baju.

– Akak Tukang lipat baju

Hantar confession anda di sini -> www.iiumc.com/submit

Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

LIKE,SHARE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close